5 ESSENTIËLE ELEMENTEN VAN EEN STERKE MERKSTRATEGIE

Merken maken een belangrijk deel uit van ons dagelijks leven. Consumenten kiezen steeds meer voor sterke merken. Merken die ergens voor staan, merken met identiteit, merken met bepaalde waarden. Sterke merken ontstaan uit een sterke merkstrategie. Een merkstrategie is hét fundament voor de toekomst van uw merk. Van het bepalen van de correcte marktpositie tot een roadmap voor de volgende vijf jaar, een doordachte merkstrategie is de basis voor de vruchtbare toekomst van uw merk. Het begeleidt u in toekomstbestendige beslissingen en dient als concreet actieplan om uw welbepaalde doelen te bereiken. Een goede merkstrategie bevat vijf essentiële elementen:

THD_Numbers-01

 

Purpose

Inspirerende bedrijven communiceren van binnenuit.
Als merk moet u in staat zijn om uw visie beknopt te formuleren.

Merken die zich van de concurrentie distantiëren, hebben een duidelijke visie over het “waarom” van hun onderneming. Waar staan we voor en hoe verbeteren we het leven van onze consument? Voor sterke merken is winst generen op zich is nooit het uiteindelijke doel, maar een logisch gevolg.Een mooi voorbeeld van een merk met een duidelijke visie is FedEx. FedEx is in bezit van een grote hoeveelheid bestelwagens, vliegtuigen en een geweldige IT-infrastructuur. Zij weten exact waar uw pakket zich bevindt. Al deze technologie en infrastructuur heeft slechts één doel: gemoedsrust. FedEx staat voor gemoedsrust als je iets wilt verzenden of ontvangen op een welbepaalde plaats en welbepaald tijdstip.Het formuleren van uw brand purpose is niet zo eenvoudig. Maar het beantwoorden van de volgende vragen, zullen u verder helpen in het formuleren van uw brand purpose:

  • Hoe verbetert uw het leven van de consument?
  • Wat is uw unieke meerwaarde?
  • Kan u in één zin samenvatten wat u doet en waarom?

 

THD_Numbers-04

 

Adaptability

Adapt or die: Merken moeten zich meer dan ooit aanpassen om relevant te blijven.

Denk hierbij aan het voorbeeld van Über tegenover de traditionele taxi’s. Om als merk relevant te blijven, moet het zich aanpassen aan de noden van de maatschappij en de leefwereld van de nieuwe consument. Merken moeten zichzelf dus blijven uitvinden om stand te houden.Maar hoe combineren we flexibiliteit en consistentie in onze merkstrategie? Met consistentie wordt er voor uw merk een bepaalde standaard gezet. Terwijl “adaptability” het net toelaat om aanpassingen door te voeren die interesse gaan wekken en uw werkwijze van dat van anderen gaat onderscheiden. Consistentie sluit niet uit dat een merk plots anders gaat handelen. Zolang de nieuwe manier van ageren onder dezelfde kernwaarden van het bestaand merk gebeurt, schaadt dit de bestaande merkidentiteit niet. Amazon test sinds kort de nieuw drone-technologie om in de toekomst pakjes veilig en snel bij de consument te leveren. Deze nieuwe technologie is perfect in lijn met de huidige Amazon waarden.

 

THD_Numbers-07

 

Consistency

De sleutel tot een sterk merk is consistentie. Uw merk moet op een consistente manier naar de buitenwereld communiceren.

De tone of voice, de stijl waarin je als merk communiceert, moet nauwgezet worden bepaald en consistent worden doorgevoerd doorheen alle marketingkanalen. Alle communicatie moet op elkaar afgestemd worden, van teksten tot beeldmateriaal. Consistentie zal uiteindelijk leiden tot betere merkherkenning. Coca-Cola is een excellent voorbeeld van een consistent merk. Alle elementen van hun marketinginitiatieven hangen samen rond één centraal begrip: ‘Happiness’.

 

THD_Numbers-02

 

Competitive awareness

Keep your friends close, keep your enemies closer.

Zelf al hebt u het meest innovatieve en gewenste product op de markt, als merk moet men steeds voorbereid zijn op nieuwe concurrenten. De markt is altijd groot genoeg voor nieuwe spelers die uw product beter, sneller of goedkoper kunnen leveren.Hoe blijf je dan als merk relevant in een continue veranderende markt? Als merk dien je altijd te vertrekken vanuit eigen sterktes en waarden, pas daarna komt de concurrentie in het spel. Uw concurrentie observeren dient om je sterktes als merk verder te vergroten en uw zwaktes te minimaliseren. Het blindelings kopiëren van uw concurrent om zelf relevant te blijven, levert bitter weinig merkwaarde.Competitie betekent dat uw merk zich in het juiste marktsegment bevindt. Daarenboven is het een drijfveer om uw eigen strategie te verbeteren en de waarde van uw eigen merk tot een hoger niveau te tillen. Kijk maar eens hoe de Amerikaanse auto-industrie met de Big Three (GM, Ford & Chrysler) werd verpletterd door competitie vanuit Duitsland en Japan. Met een duidelijke toekomstvisie, kan je als merk de juiste beslissingen nemen die u dichter tot uw doel brengen.

THD_Numbers-05

 

Emotional bond

Consumenten gaan steeds meer op zoek naar een emotionele connectie met merken die bij hun lifestyle passen.

Een aankoop is nooit rationeel. Motorfanaten kiezen bijvoorbeeld eerder voor Harley Davidson en ontwijken hierdoor liever het Japanse alternatief met exact dezelfde specificaties.Harley Davidson gebruikt emotionele branding door een community gevoel rond hun merk te gaan creëren (“The Harley Owners Group”), zodat consumenten met elkaar en het merk worden gelinkt. Door consumenten de mogelijkheid te bieden om zich deel te voelen van een bepaalde community, positioneert Harley Davidson zich als de enige logische keuze voor wie zich een motor wil aanschaffen.Als merk dient u een emotionele relatie met de consumenten te creëren. Door emotionele triggers te gebruiken, versterkt u de relatie met uw klant en bevordert u de klantenloyaliteit. Hierdoor zullen personen zich als brand ambassadors gaan engageren, die vrijwillig berichten en conversaties over uw merk, product of dienst gaan genereren.

 


The Hunting Division is een branding bureau uit Kortrijk. We bouwen merkstrategieën met behulp van co-creatie en creatieve processen. Onze werkwijze voegt waarde en authenticiteit toe aan merken, waardoor ze beter presteren in hun marktsegment.