Merken investeren miljarden om hun doelpubliek te bereiken. Maar onze hersenen zijn deze overvloed aan informatie reeds gewoon en zijn getraind om dagelijks duizenden boodschappen te filteren waardoor er maar enkele ons bewustzijn kunnen doordringen.

Klassieke media, zoals print en televisie, slagen er niet langer in om de aandacht van de consumenten te krijgen. Om consumenten te blijven prikkelen en hun keuzegedrag te gaan bepalen, moeten merken meer inzetten op overige zintuigen. Hieronder geven we een aantal tips om de exposure en de herkenbaarheid van uw merk te gaan vergroten aan de hand van vijf zintuigen.

THD_Numbers-01

De ogen en het zicht

De kracht van het visuele werd lang overschat. Toch komt nog veel van wat we dagelijks waarnemen binnen via onze ogen, zelf al zijn we er ons niet van bewust. Kleuren kunnen bijvoorbeeld tot 80% de herkenning van een merk verhogen. Signature colours kunnen meer impact hebben dan een logo. Vandaag de dag gaat veel van onze visuele informatie verloren doordat we voortdurend visueel geprikkeld worden. Toch kunnen we er niet om rond dat een onderscheidend design vaak hand in hand gaat met succesvolle merken. Net daarom moet de kracht van visuele stimuli blijvend aangewakkerd worden, ter ondersteuning van andere zintuigelijke prikkels.

Emoties worden gelinkt aan een merk en indien dit merk een signature colour gebruikt, zullen deze emoties aan dat kleur worden gelinkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Ferrari-rood dat bij mannen de hartslag doet verhogen en het typische appelblauwzeegroen van Tiffany’s dat hetzelfde effect heeft bij vrouwen.

THD_Numbers-04

Het gevoel en de tastzin

Hebt u zich ooit afgevraagd waarom er in elke kledingwinkel een tafel centraal staat met kledij erop verspreid? En waarom u daar perse aan moet voelen? De dingen die we kopen, raken we graag eerst aan. Maar hoe kunnen merken gebruik maken van onze behoefte om producten te voelen?

De beroemde audiofabrikant Bang & Olufsen vult hun afstandsbedieningen met “scrap metal” om deze zwaarder te maken en hierbij een gevoel van de duurzaamheid en de robuustheid te simuleren. Ook geloven wij graag dat hoe kleiner een elektronisch product is, hoe meer verfijnd het is. Hoe kleiner en lichter onze digitale camera is, hoe sneller we geloven dat het de meest geavanceerde technologie bevat.

Door tastzin en bepaalde materialen te gebruiken kunnen we de perceptie van een product gaan beïnvloeden.  Apple investeert miljoenen aan research om het juiste “gevoel” te krijgen bij het indrukken van een toets. De soft key werd dan ook geïntegreerd in de laatste Macbook Pro.
Quote volgens de website van Apple:
“Now when your finger strikes the key, it goes down and bounces back with a crisp, consistent motion that makes typing with precision a breeze.”

THD_Numbers-07

Het geluid

Wist u dat Harley Davidson het geluid van haar motorfietsen probeerde te patenteren? Het typische en unieke geluid van een Harley Davidson is een belangrijke UPS. Kellogg’s heeft een labo die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van het speciale “crunch”-geluid. De “Tik-tik-tik” van uw Ipod wiel, de standaard jingle van een Nokia telefoon, … zijn allemaal geluiden die wereldwijd bekend zijn en gekoppeld worden aan bepaalde merken. Winkelcentra die muziek spelen zijn in staat om klanten 15% langer binnen te houden dan winkels die dat niet doen. Geluid kan een zeer nuttig marketinginstrument zijn, want het heeft de macht om onze stemming te beïnvloeden. Net zoals geur is geluid gelinkt aan een bepaalde mood. Wat zou een romantische film zijn zonder de muziek? En een triller zonder de opbouwende geluiden?

De winkels van Abercrombie & Fitch lijken meer op een nachtclub dan een kledingwinkel. Door muziek op een gemiddelde van 85 dB in de oren van de klanten te pompen, in obscure donkere kamers, met de signature geur van de Abercrombie parfum, houdt Abercombie de klanten veel langer binnen dan nodig. Het is een volledige zintuigelijke ervaring.

THD_Numbers-02

De geur

Geur is het meest primaire van onze zintuigen. Dit is omdat onze voorouders gebruik maakten van geur om smaak voor voedsel te ontwikkelen, hun partners te vinden en de aanwezigheid van vijanden te detecteren. Onze respons op geur stimuli is bijna onmiddellijk, het is zo snel dat onze hersenen gaan reageren voor we denken. Dit komt doordat geur het enige zintuig is die direct aan de hersenen gekoppeld is. De kracht van geur is zo sterk, dat het een soort snelkoppeling in onze hersenen naar een bepaalde gebeurtenis kan creëren. Bepaalde geuren vergeten we nooit, ze zijn voor eeuwig in onze hersenen gegrift.

Onderzoek heeft aangetoond dat visuele beelden als aangenamer worden waargenomen wanneer ze gepaard gaan met overeenkomstige geur. Geur werkt niet enkel aangenamer, maar vergroot ook de kans dat we iets onthouden. Dit enkel indien de geur overeenkomt met de visuele stimulus. De meeste onder ons associëren Vicks met de geur van de blauwe zalf die werd gebruikt indien we verkouden waren in onze kindertijd. De kans dat wij dus zelf Vicks gaan gebruiken bij de verkoudheid van onze kinderen, is erg hoog.

20 jaar later herkennen mensen nog steeds de typische geur van Johnson&Johnson baby olie. Niet alleen herkennen we deze, maar we linken ze ook onmiddellijk en zonder moeite aan de gele fles. 

THD_Numbers-05

De smaak

Een aroma kan worden waargenomen zonder dat het smaakzintuig erbij wordt betrokken. Het is echter niet mogelijk om iets te gaan proeven zonder ons reukorgaan te gebruiken. Smaak is nauw verwant met geur, maar ook met kleur en vorm. Consumenten associëren bepaalde kleuren met bepaalde smaken: rood en oranje zijn zoet, groen en geel zijn zuur en wit wordt met zout geassocieerd.

Gebruik maken van smaak om bepaalde producten te gaan ondersteunen is van nature heel erg beperkt. Desondanks zijn er nog veel onbekende pistes die nog kunnen worden verkend. Zelf de meest logische smaak producten – bijvoorbeeld in de tandheelkundige sector – zijn er tot nu toe niet in geslaagd om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Waarom wordt de kenmerkende smaak van Colgate tandpaste bijvoorbeeld nog niet doorgetrokken in tandenflos, tandenborstels en tandenstokers?

De meeste volwassenen herkennen de echtheid van de originele plasticine van Play Doh enkel en alleen aan de smaak en de geur van het product. 

Op zoek naar een betere merkherkenbaarheid? The Hunting Division creëert sterke merken aan de hand van een strategische aanpak in combinatie met creatieve processen. Wij voegen meerwaarde en authenticiteit toe aan merken, zodat deze beter presteren binnen hun marktsegment.